Sehur je vrijeme u ramazanu, obično pred kraj noći, pred zoru, u koje MUSLIMANI - SAIMI pojedu skroman obrok. Većina muslimana Zapadnog Balkana za sebe kažu da u to vrijeme sehure. U nekim krajevima Bosne i Hercegovine i šire muslimani u ramazanu, u govornom jeziku, koriste riječi 'ručak, 'ručati', umjesto riječi 'sehur', 'sehuriti'.

bubnjar ademŠto je SEHUR? Sehur je vremenski period u ramazanu u kasno doba noći, prije svitanja (zore), u kojem se može jesti i piti, odnosno pojesti sehurski obrok. "O vjernici! Propisuje vam se sijam . . . "(El-Bekare, 183). . „I jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore (do IMSAKA, trena kada isteče sehur a nastane sijam)". (El-Bekare, 187).

Senad Crnkić (2013) je autor dužeg članka o sehuru 'Sehur – propisi i adabi' u kojem je napisao: 'Sehur je obrok (količina jela, porcija), jelo pri samom kraju noći. Dobio je ime po tome jer se dešava u ‘sehar’ tj. pred zoru'. Profesor Štulanović (2020) je u svom radu o sijamu i mjesecu ramazanu napisao da je sehur vrijeme, vremenski period, u kojem saim treba da pojede skroman obrok ili da bar nešto popije. Prema ovome autoru vrijeme sehura je od polovice noći pa do pojave zore.

Allahov poslanik je naredio sehur da bi se ramazanski sijam razlikovao od posta u kršćana i judaista (ehli-kitabija): “Ono po čemu se naš sijam, razlikuje od posta ehlul-kitabija jeste jelo na sehuru”.

Također, Poslanik s.a.w.s. je preporučio da se sehur ne izostavlja: “Sehur je obrok bereketa pa ga ne ostavljajte, makar netko od vas popio samo gutljaj vode, jer Allah i Njegovi meleki donose salavate na one koji sehure' (Džinović, godina nije navedena).

JELO PAPRIKE

U nekim krajevima Bosne i Hercegovine i šire Bošnjaci muslimani u ramazanu, u govornom jeziku koriste riječi 'ručak, ručati' umjesto 'sehur', 'sehuriti'. Na primjer, kada dvojica muslimana - saima razgovaraju pa jedan od njih kaže: 'noćas nisam ustao na ručak, presp'o sam. U ovom primjeru njihova razgovora, nema logike. Taj 'ručak' na kojeg oni misle kad razgovaraju, se dešava u dva ili u tri sata poslije pola noći ili je čak pred zoru. A, konzumiranje hrane i pića noću u mjesecu ramazanu, obično pred kraj noći, je u sehursko vrijeme i tada se sehuri. U sehursko vrijeme se ne ruča. Imam i vaiz u jednom džema'atu Bosne i Hercegovine je napisao: ”Mi znamo da je ručak u podnevsko ili popodnevsko vrijeme, a sehur je prije nastupa zore (Đulan, 2008)”. Zato se kaže da pripadnici islama, u mjesecu ramazanu, noću sehure a obdan sijame.

Ipak, muslimani Bošnjaci su čudan narod. Po mnogo čemu je karakterističan, poseban je i zanimljiv je. Kada govorimo o njihovom praktičnom življenju sijama u mubarek ramazanu, mjesecu sijama, oni i dandanas, u ramazanu noću ustaju na 'ručak' i prije zore 'ručaju', obdan 'poste' i dobro paze da se ne 'omrse'  a kada nastupi vrijeme iftara 'omrse' se vodom.   

Fehim Halilović

Reference:
1. Kur'an Časni, El-Bekare, 183 i 187.
2. Crnkić, S. (2013). Sehur - propisi i adabi. https://d1.islamhouse.com/data/bs/ih_articles/single/bs_Sehur_-_propisi_i_adabi.pdf (20.2.2024).
3. Štulanović, M. (2020). Ramazanski post – Fikhski propisi. https://izbih.no/2020/06/07/2-1-ramazanski-post-fikhski-propisi/ (21.2.2024).
4. Džinović, A. (godina nije navedena). Bereket sehura. https://www.n-um.com/sehura/ (21.2.2024).
5. Đulan, T. (2008), SIJAM -islamski post.https://islamskazajednica.ba/index.php/dini-islam/tekstovi/92-ramazan-i-post/5136-sijam-islamski-post  (27.2.2024).

Napomena:
Foto : dzematrahic.ba, bubnjar iz Gornjeg Rahića Adem Hokić, slika je zabilježena prije nekoliko godina kada je Adem sa svojim bubnjem prolazio rahićkim sokacima i ulicama

logo dzematrahic.ba