Imsak je kraj sehura a početak sijama. To je početak sustezanja od svega što kvari sijam. Ili,preciznije, imsak je kraj sehura, vrijeme kada postaje zabranjeno konzumirati, hranu, vodu, razne napitke i dr, kada je zabranjen intimni kontakt između supružnika, i kada saimi treba da donesu nijjet, odluku srca, da će nastupajuću obdanicu sijamiti.

IMSAK SLIKAŠto je IMSAK? Imsak je vrijeme po isteku sehura, kada se na istoku može razlikovati, praskozorje, blaga svjetlost.Tad treba prestati sa konzumiranjem jela i pića. Kur'an propisuje: „I jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore (do - imsaka, trena kada isteče sehur a nastane sijam); od tada sijamite do noći (do iftara - trena kada isteče sijam a nastupi iftar). "(El-Bekare, 187).

Imsak, prema Islamčeviću (2023), u pravnom smislu označava početak sijama. To je početak sustezanja od svega što kvari sijam. A samo sustezanje će trajati do iftara (Štulanović, 2020). Na drugi način se može kazati, imsakje kraj sehura.Zapravo, to jevrijeme kada postaje zabranjeno jesti i piti,kada je zabranjenintimni kontakt izmeđusupružnika ikadasaimi treba da donesu nijjet,odluku srca da će nastupajuću obdanicu sijamiti.

Oprez!Mnogo je važno da se ispoštuje kur'anom određena sehurska granica, ta 'nit' između kraja noći/ isteka sehura i praskozorja,„I jedite i pijte 

sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore“. Kada primijetimo blagu svjetlost na istoku (zora), tada je nastala zabrana jela i pića. Nastalo je vrijeme sijama, započeoje imsak- suzdržavanje od jela i pića i traje do zalaska sunca, do iftara.

Prema profesoru Štulanoviću (2020)sijam ima dva rukna:a) imsak i b) nijjet.

  • a)Imsak je suzdržavanje od onoga što kvari sijam tokom svijetlog dijela dana, obdan,a to je vrijeme od zore,pa do zalaska sunca, do iftara. Kasnije, tokom noći u ramazanu je, uperiodu od iftara pa do imsaka,dozvoljeno konzumiranje hrane, vode i drugih napitaka kao i sastajanje sa svojim suprugama (El-Bekare, 187).
  • b)Nijjet je odluka. Prema hadisu,kojeg prenosi pet od šest hadiskih zbirki, tko ne zanijeti prije sabaha da će sijamiti on nema sijama. „Nijet se ne izgovara jezikom, on se samo srcem zanijeti i srcem odluči. Tako se nijeti bilo koji drugi ibadet osim hadža i umre. Dakle, nijet je unutarnja odluka srca da se izvrši određeni ibadet i ta odluka nema nikakve veze s jezikom i izgovaranjem bilo kakve formule“ (Štulanović, 2020).

Napomena! Mu'mini saimi tokom noći mogu prekinuti sa jelom i pićem i prijenastanka vremena imsaka, na sat ili na više satiprije zore, alitakvom praksom mnogo gube. Džinović(nije navedena godina) piše da je poželjnoiskoristiti period sehura do njegovog kraja, do imsaka, onako kako je Poslanik s.a.w.s. naredio, odgoditi konzumiranje jela i pića, ako se može, do same granice sehura, tik do imsaka, radi posebnog bereketa kojeg Allah 'spušta' na jelo i piće u sehursko vrijeme.

U govornom i pisanom jeziku u muslimana Zapadnog Balkana imsak je naziv koji se kao riječ malo koristi tokom ramazana. U nekim krajevima se ne koristi, ne čuje se. Ima muslimana koji, čak, nisu ni čuli za ovu riječ. Posebice onih iz starijih generacija.

Fehim Halilović

Reference:
1. Kur'an Časni, El-Bekare, 183 i 187.
2. Štulanović, M. (2020). Ramazanski post – Fikhski propisi.https://izbih.no/2020/06/07/2-1-ramazanski-post-fikhski-propisi/(21.2.2024).
3. Islamčević, H. (2023). Materijalni imsak i duhovni iftar.https://preporod.info/bs/article/40063/materijalni-imsak-i-duhovni-iftar(21.2.2024).
4. Džinović, A. Bereket sehura.https://www.n-um.com/sehura/(21.2.2024).

logo dzematrahic.ba