altPriznajem, grešan sam. Vi na kraju teksta presudite kako je sa vama. Sve je počelo mojom osudom islamskog fundamentalizma, baš kao i u većini slučajeva kada čovjek Zapada sa malo znanja o Istoku donosi velike zaključke o njemu. Prije deset godina privukla mi je pažnju knjiga u izlogu londonske knjižare pod naslovom Islamic Finance, i druga odmah do nje – Islamic Banking. Nedovoljno informisanom zapadnjaku to izgleda kao subverzija nauke od strane islamskog fundamentalizma.

Zar finansije mogu imati religiozni veo? Zašto ne postoji islamska fizika, ili islamska hirurgija? – pitao sam se tada. Danas, poslije dužeg istraživanja ovog fenomena, javno se izvinjavam islamu. 

Evo zašto. 

Zamislite privredu u kojoj kamata nije ni visoka, ni niska, ni zelenaška, ni bjelaška, vec je jednostavno zabranjena. Ekonomija bez kamate - to je osnov islamskih finansija. Ekonomska aktivnost koja se sprovodi po šerijatskim normama, ukratko receno, zabranjuje stvaranje prihoda novcem, prodaju robe koja nije u vlasništvu prodavca ili podjelu profita bez podjele rizika koji ga prati.Medju karijatidama islamskih finansija, s obzirom na to da je kamata zabranjena, nema one koja je centralna kod –zapadnih - finansija, a koja se zove –vremenska vrijednost novca-. Zapadne finansije pocivaju na premisi opadajuce vrijednosti novca sa protokom vremena, odnosno na tvrdnji da novac primljen danas vrijedi više od novca primljenog sjutra jer, jednostavno receno, u medjuvremenu propuštamo da tim novcem zaradjujemo još novca. 

Glavni zaplet ove religiozne-ekonomske drame prepoznajemo u tvrdnji:

- Postoje dva načina da zaradite novac -ljudi koji rade i novac koji radi. Uloga ljudi u stvaranju novca nijedna religija ne osporava, ali opravdanje uloge novca u stvaranje jasno održava porjeklo onoga koji to opravdava. U ovoj izjavi nema islama!

Dalje,postoji asimetrija u konvencionalnoj (tradicionalnoj, zapadnoj) ekonomiji – dobit djelimo proporcionalno, a gubitak je samo tvoj.

Ako ne vjeujete, pitajte domace bankare da li ce vam smajniti kamatu na kredit, ukoliko kreditirani poslovni poduhvat u potpunosti ne uspije. Protiv ovoga su usmjereni principi islamskih finansija. Za razliku od Danteove topografije pakla, topografija finansijskog pakla po Kuranu ima sledece krugove: kamata, osiguranje, fjucersi i opcije... Ali, ovo je tek jedan element u mozaiku islamskog indetiteta. 

Finansije – to su zapadne finansije! Ova ekonomska tvrdnja ima istu psihološku osnovu kao i Bušove rijeci prilikom posjete KFOR trupama na Kosovu: Mi smo ovdje da zaštitimo vrijednosti americkog društva. Obje tvrdnje dešifrovane nose istu poruku-nema drugih finansija ili vrijednosti do naših finansija i naših vrijednosti. No, kako stvari stoje po pitanju razvoja alternativnih oblika finansiranja, ne bi me zacudilo ako se u doglednoj buducnosti profesori finansija budu potpisivali sa - profesor alternativnih finansija -, kako bi se jasno profilisala njihova specijalizacija. 

Islamske finansije su široko rasprostranjene u svijetu i to ne samo u onom dijelu koji geografski pokriva islam kao svjetska religija. Preko 70 zemalja svijeta poznaje ovaj vid finansija, u kojima oko 250 islamskih finansijskih institucija nudi usluge svojim klijentima, što cini tržište od skoro milijardu dolara na kojem se ostvaruje prosjecna godišnja stopa rasta od 15 odsto. 

Posmatrajuci svijet iz ugla šerijatskih normi zapad je ogrezao u kamatnom nemoralu. Medjutim, i Biblija govori o razaranju Jerusalima ogrezlog u lihvarenju. Jevreji, kako mi rece prof. Djuro Šušnjic, iako su opravdali kamatu, nijesu je naplacivali u okviru uže socijalne pripadnosti i svoje porodice. Ispade, eto, da se u svojim dubinama religije preplicu, a da se na njihovim površinama ljudi gledaju sa podozrenjem.

Možda je Emanuel Svedenborg ipak u pravu kada je rekao da spasenje ima intelektualni karakter. Pa, jeste li grešnik ili pravednik ? 

Prof. dr. Saša Popović (profesor na Ekonomskom fakultetu u Podgorici) 

ND "MONITOR"