1linoOdavno je poznato da veliki svjetski brendovi na siromašnija ili manje važna tržišta šalju proizvode slabije kvalitete. U Mađarskoj, Poljskoj, Slovačkoj, pa i Hrvatskoj odavno se bune da sa zapada na njihova tržišta dolaze proizvodi koji po kvaliteti ne odgovaraju onima u Njemačkoj, Austriji, Italiji ili Francuskoj. Ime i etiketa su identični, ali sadržaj nije. Zbog velikog broja ljubitelja tog namaza najpoznatiji je primjer Nutella. Obožavatelji tog namaza godinama se kunu da “zapadna” i “istočna” Nutella nemaju jednak okus. Slično je i s popularnim markama deterdženata za rublje. Jedni peru bolje, drugi slabije, tvrde korisnici.

Međutim, i istočni proizvođači imaju svoj istok i tržišta na koja šalju manje kvalitetne proizvode. Indexov čitatelj u Bosni i Hercegovini kupio je Podravkinu Linoladu. Plastičnu kanticu Linolade u Neumu je platio oko 35 kuna, a kada je pažljivije pogledao deklaraciju, zamijetio je da je taj proizvod drugačiji od onog koji konzumira u Hrvatskoj. Linolada za bosanskohercegovačko tržište sadrži samo 3 posto lješnjaka. U Hrvatskoj se, prema deklaraciji, u namazu nalazi daleko više lješnjaka – 10 posto. I okus je, naravno, različit.

“Podravka je od 2009. godine značajnije prisutna na tržištu kremnih namaza u Bosni i Hercegovini te Srbiji. Linolada koja je tada lansirana na navedena tržišta okusom i kvalitetom konkurira snažnoj domaćoj konkurenciji koja je prisutna na tim tržištima i koja je razvila preferencije potrošača prema određenom okusu”, kažu u koprivničkom proizvođaču te dodaju da je namaz ispravno deklariran i da nema ni riječi o prevari potrošača. Samo treba pažljivo pročitati etiketu. Ipak, neslužbeno se u Podravci hvale da su proveli slijepi test na tržištima Bosne i Hercegovine te Srbije i da je njihova Linolada okusom uvjerljivo pobijedila i Eurokrem, koji se proizvodi u Srbiji, i Nutellu koja se može kupiti na tamošnjim tržištima.

2lino1

3lino1“Ispitanici su izabrali upravo ovakvu Linoladu”, tvrde u Podravci.

Linolada se do sredine devedesetih godina prošlog stoljeća na domaćem tržištu prodavala pod nazivom Kinderlada. Prodavala se pod znakom kravice, dobro poznate svima koji su odrasli krajem sedamdesetih i osamdesetih. Kinderladu je razvio proizvođač Nutelle, a po licenci ju je proizvodila upravo Podravka. Nije bila identična Nutelli, već je receptura bila prilagođena tržištu.

Kada je Ferrero ocijenio da im se više isplati prodavati vlastitu Nutellu, povukao je licencu, a Podravka je počela proizvoditi Linoladu samo malo promijenivši recept. U osnovi, to bi značilo da smo odrasli na prilagođenom, ne nužno lošijem okusu Nutelle. Danas, pak, Podravka na tržišta slabije platežne moći izvozi jednako tako prilagođen proizvod, Linoladu s manjim udjelom lješnjaka kao najskupljeg sastojka Linolade. Koliko je to pošteno prema kupcima u tim zemljama, moraju ocijeniti oni sami ili jednostavno biti sretni što za namaz plaćaju gotovo 20 kuna manje nego što košta u Hrvatskoj.

Index.hr